مقالات ارتوپدی

اسپوندیلیت آنکیلوزان

مقدمه

اسپوندیلیت انکیلوزان (Ankylosing spondylitis)، نوعی بیماری التهابی است که به مرور زمان می تواند باعث به هم چسبیدن برخی از مهره‌ها در ستون فقرات شود. این چسبیدگی، انعطاف پذیری ستون فقرات را کاهش داده و آن را به سمت جلو خم می کند. اگر دنده‌ها نیز درگیر شوند، نفس کشیدن برای فرد دشوار خواهد شد.

این بیماری، مردان را بیش از زنان تحت تاثیر قرار می دهد. علائم و نشانه‌ها اغلب در اوایل بزرگسالی آغاز می‌شوند. همچنین التهاب می‌تواند در نقاط دیگری از بدن و به خصوص در چشم ها نیز ایجاد شود.

هیچ نوع درمان قطعی برای بیماری اسپوندیلیت انکیلوزان وجود ندارد، اما به کمک روش های درمانی موجود می‌توانند علائم این بیماری را کاهش داد و سرعت پیشرفت آن را کندتر کرد.

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه‌های اولیه اسپوندیلیت انکیلوزان ممکن است بعد از دوره های کم تحرکی و عدم فعالیت، به خصوص هنگام صبح شامل درد و سفتی در پایین کمر و لگن باشد. دردهای گردن و خستگی نیز از جمله علائم شایع این وضعیت هستند. با گذشت زمان، علائم ممکن است بهبود یابند، بدتر شوند و یا در دوره‌های نامنظم متوقف شوند.

نواحی و قسمت های زیر بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند:

• مفصل بین پایه ستون فقرات و لگن (مفصل خاجی خاصره‌ای یا ساکروایلیاک)
  • مهره‌های قسمت پایین کمر
  • محلی که تاندون‌ها و لیگامان‌ها به استخوان‌ها متصل می شوند، اغلب در ستون فقرات، اما گاهی در امتداد پشت پاشنه پا نیز دیده می شود.
  • غضروف بین جناغ سینه و دنده‌ها
  • مفاصل لگن، ران و شانه

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دچار دردی در قسمت پایین کمر یا لگن هستید که به آهستگی بروز می کند، هنگام صبح‌ بدتر می شود و یا نیمه شب ها بیدارتان می‌کند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر این درد، با ورزش بهتر شده و زمانی که فعالیت ندارید و در حال استراحت هستید شدت می یابد.

همچنین اگر دچار تاری دید و یا درد همراه با قرمزی چشم شوید و چشمانتان به نور حساس شود، بهتر است فوری به یک چشم پزشک مراجعه کنید.